mandag den 9. maj 2011

Crucial information.

Da jeg var gravid med William lærte jeg en masse, som fik mig til at tænke what the fuck, hvorfor er der ingen der har sagt det!? Det er ligesom om, at mødre har en klub, der går ud på ikke at fortælle de grusomme detaljer til dem uden børn. Måske bliver de bedt om at underskrive en confidentialtity klausul på sygehuset, så verdens kvinder ikke lige pludselig stopper med at få børn. Men jeg vil ikke være med i den klub, så nu vil jeg dele disse info med jer, der ikke har børn endnu.

1) Når man har født, så bløder man i mange uger derefter, også hvis man har fået kejsersnit. Man bløder fordi livmoderen er et åbent sår og man bløder meget. Der er altså ikke bare tale om menstruationsstyrke, men mere skift-kæmpe-bind-på-størrelse-med-en-ble-hver-time-eller-du-bløder-igennem-styrke.

2) Den første menstruation efter fødslen kvalificerer sig i samme styrke som ovenstående.

3) Efter fødslen kommer man virkelig nemt til at tisse i bukserne, hvis man nyser eller griner. Det bliver bedre med tiden hvis man husker de der skide knibeøvelser, hvilket jeg ikke gør, hvorfor jeg, så sent som i lørdags, tissede i bukserne midt i grill tamtam med naboerne. Jeg fik dog tiltusket mig et tæppe og skyndte mig ind og skifte bukser inden nogen opdagede noget.

4) Amning er ikke nemt og det kører ikke bare helt af sig selv. I al fald ikke for mange kvinder. Det gør nas, hvis ikke bebs ligger den helt rigtige ammestilling. Mange får sår på brystvorterne.

5) Nyfødte sover IKKE altid de første 14 dage væk. Især ikke hvis de er født 16 (ja, 16!) dage over tid og er møg sultne.

Men til gengæld får man noget så skønt ud af det, at det jo alt sammen er det værd.




Som senere bliver så dejlgt:

5 kommentarer:

  1. la la la la la la la, jeg kan ikke "hører" hvad du skriver!!!!!! Endnu! Det glemmer jeg lige igen. Er for træt til at hører sandheden i dag!!

    SvarSlet
  2. Sorry! Det gælder selvfølgelig ikke for dig Anna! :)

    SvarSlet
  3. Lækkerbebs! men jeg overhører også de der onde facts. Jeg har nemligt glemt dem igen :-)

    SvarSlet
  4. Åh, jeg måtte altså grine lidt, af den tisse-historie....genkendelsens grin, vel at mærke ;-)

    Men de to første punkter, var nu ikke gældende for mig.

    Til gengæld var jeg bange for, at skulle, øhm - på tønden, det første lange stykke tid efter. Til dels fordi jeg var bange for, at syningen skulle springe op, til dels fordi det føltes som om, at hele underlivet var på vej ud, når der skulle presses..... Ja, jeg ved det....jeg er så hyggelig ;-)

    SvarSlet
  5. Jeg vil opfordre mine førstegangs gravide veninder til at læse dit indlæg og tilføje...den første menstruation efter fødsel gør (som regel) herre nas!

    SvarSlet