torsdag den 30. juni 2011

Forresten...

så bagte jeg de her boller den anden aften og de var simpelthen så gode, at de fortjener deres eget blogindlæg.



De var super nemme og blev dejlig luftige. Og så blev de bestemt heller ikke dårligere, af at vi spiste dem da de var lune. Jeg tror, jeg skal bage dem til Williams fødselsdag, som i dag er om præcis 2 mdr. GISP! Det er sgu lidt skræmmende, at han snart bliver 2(!) år.

I får lige en opskrift:

2.5 dl. Vand
1 Æg
50 gram Gær
50 gram Margarine
50 gram Sukker
1 knsp. Salt
500 gram Hvedemel

Hæld lunkent vand, gær og æg i en skål. Rør det sammen. Tag en kop mel og hæld i. Sukker, salt og blød margarine lægges oveni. Det æltes sammen. Hæld mel i så det er let stiv.

Så æltes (eller røres i maskine) der på livet løs, put mel i hvis den virker tynd, i røremaskine skal den køre ca. 20 min. Dejen skal være let blød, og hænge i fingerne. Dyp fingerne i mel og så skal den slippe.

Ligges til hævning i 20 min. i en klump med klæde over.

Så deles den i 12 lige store stykker, som formes til runde boller.(fold dejen ind under så der dannes en bund og overfladen bliver glat) Hæver igen i 20 min. med klæde over.

Pensles (eller med hånden) i kold vand over det hele ned af siderne også, forsigtigt. Bages 15 - 20 min ved 180 grader varmluft. 200 grader alm. ovn.

Opskriften er taget her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar